Meld deg på

Seminar

Full gjenopprettelse.
Ånd, sjel og legemet

Mer informasjon!

Uke 16 Hva er Guds vilje?

Share

Hva er Guds vilje?

Denne uken vil jeg begynne på en ti delt serie om å vite Guds vilje.  Vi har snakket mye om at Gud er en god Gud og har gode planer for deg, denne undervisningen vil hjelpe deg enda mer til å se at Gud ikke bare ”lar” negative ting skje med deg, og at Gud skulle ha en skjult mening med alt som skjer. Så den vil blant annet handle om det jeg kaller kristenskjebnetro, det vil si: Å tro at alt som skjer er Guds vilje, og at alt er forutbestemt.

Ekstern undervisning om samme tema (på engelsk).

Greg Boyd (jeg vil anbefale å høre han på dette temaet)

Andrew Wommack 

Share

Fra serien: Hva er Guds vilje?Del 1 Guds vilje er god!

Er alt som skjer med deg og i verden Guds vilje? Jeg har ofte hørt folk si at når noe galt skjedde så må Gud ha en vilje med det. Det kan være en ulykke som noen opplevde eller en som døde av kreft.

Men er det slik at alt ondt som kommer din vei er Guds vilje? Jeg er overbevist at det ikke er slik. Det å si at alt som skjer er Guds vilje er faktisk en djevelsk løgn. Hvorfor skal vi for eksempel be om en ting, når Gud allerede har bestemt utfallet av bønnen, og hvorfor kjempe mot synd, hvis jeg ikke kan gjøre noe fra eller til.

I denne undervisningen vil jeg gi deg noen nøkler til hvordan du kan forstå Guds vilje for deg. 

Les mer: Dag 1 Guds vilje er god!

Fra serien: Hva er Guds vilje?Del 2 Kan vi forstå Guds tanker (og hans vilje)?

Gud ønsker at vi skal vite hva som er hans vilje for oss på alle områder i livet, fordi Han er interessert i livene våre, og ønsker at vi skal få det beste ut av dem. Han ønsker også at vi skal være effektiv i tjenesten for Ham. Derfor ber Paulus oss om å være kloke å forstå hva som er Guds vilje. (Ef 5:17)

En tanke som fienden har gitt mang her er: ”Guds tanker er så høye at de er umulig å forstå hva som egentlig er Guds vilje.” Men er dette sannheten?

Les mer: Dag 2 Kan vi forstå Guds tanker (og hans vilje)?

Fra serien: Hva er Guds vilje?Del 3 Hvordan får vi innblikk i Guds tanker (og hans vilje)?

Guds vilje finner vi i Bibelen. Vi har enormt mange løfter her som kan brukes i så å si alle situasjoner.

Si at du frykter for noe, som at du vil få en dødelig sykdom for eksempel. Hva sier Bibelen om frykt? Jo den sier at vi ikke trenger å frykter for noe, for Gud er mektig til å løse oss fra frykten (Se for eksempel Jes 41:10). Det er 364 løfter om å ikke frykte i Bibelen, så det er nok løfter å ta av på dette område faktisk en for hver dag.
Vi trenger ikke å spørre Gud om: ”Er det din vilje at jeg skal ha frykt? Det kan jo hende du vil noe med dette Gud?” Gud har sagt at vi ikke trenger å frykte! Dette er sannheten, dette er Guds ord.
Så hva gjør vi da hvis frykt kommer? For den kommer for alle, jo vi kan stå den imot og ikke la den lede oss ut av Guds vilje.

Jeg vil også snakke om: Hva om vi ikke har et skriftsted å gå til?

Les mer: Dag 3 Hvordan får vi innblikk i Guds tanker (og hans vilje)?

Share

Fra serien: Hva er Guds vilje?Del 4 Hva er Guds vilje for mitt liv?

Mange kristne er veldig usikre på hva Gud vil med livene deres, og de opplever det vanskelig å skjønne hva som Gud egentlig vil.

Ofte er vi redde for at vi ikke vil ta et perfekt valg etter Gods fullkomne vilje. Og hvis vi går glipp av det, er alt tapt. Men det er en løgn fienden, ja Gud har en god og perfekt plan for ditt liv, men det betyr ikke at hvis du har rotet det til for deg selv, så har ikke Gud har andre planer for deg.
Gud har alltid den beste planen for deg, selv om du har rotet det til! Han kan selv gjøre et dårlig valg du tok, til noe godt.

Les mer: Dag 4 Hva er Guds vilje for mitt liv?

Fra serien: Hva er Guds vilje? Del 5 Hvordan vet jeg Guds vilje?

Jeg vil gjerne fortsette litt med deg jeg begynte med i forrige uke. Jeg tror dette er veldig viktig og kanskje det mest essensielle med denne undervisning, så jeg vil utdype dette med å finne Guds vilje for våre liv litt mer.

Det er i hovedsak to feller vi faller i når det kommer i å finne ut om hva som er Guds vilje. I en del tradisjonell kretser tenker mange at Guds vilje er alt som skjer med meg, og vi kan ofte ikke helt finne ut av den, og man søker den ikke veldig aktivt, om noe i det hele tatt.

I de mer karismatiske retningene har man mye fokus på å finne Guds vilje, men ofte er det forbundet mye med stress, og man må vite Guds vilje i hver minste detalj. I noen ekstreme tilfeller til og med hva som de skal ta på seg, og hva de skal spise hver dag.

Jeg har selv vært mye i de karismatiske kretsene, og jeg har sett andre og har selv opplevd hvordan mennesker stresser med å finne Guds ”perfekte” plan for våre liv og alle detaljene rundt det.

Les mer: Dag 5 Hvordan vet jeg Guds vilje?

Share

Fra serien: Hva er Guds vilje?Del 6 Hva med Guds vilje og sykdom?

Hvis vi leser evangeliene vil vi ikke finner noe sted at Jesus ikke helbrede noen som kom til ham.

Det var mange mennesker som ikke kom til ham, og det var ikke alle steder der han kunne helbrede alle, men Bibelen sier at alle som kom til ham for helbredelse, fikk den.

Du kan heller ikke lese noen sted i Bibelen at Jesus sa til en syk person at de skulle være syk for å ære Gud, men tvert imot de ble helbredet slik at Gud ville få og bli æret.

I dag vil jeg understreke hvorfor helbredelse er Guds vilje.

Les mer: Dag 6 Guds vilje og helbredelse