Meld deg på

Seminar

Full gjenopprettelse.
Ånd, sjel og legemet

Mer informasjon!

Uke 18 Bønn er spennende!

BeVi skal begynne denne uke å snakke om et veldig viktig tema: Bønn. Vi har snakket mye om Guds vilje og å kjenne Gud, og det har lagt grunnlaget for denne undervisningen. Så nå kan vi jeg begynne å undervis deg om bønn, slik at du kan få utrette mye når du ber.

Hva er egentlig bønn?

Er det noe vi gjør for å få noe av Gud? Er det noe vi gjør for at Gud skal bli fornøyd med oss?

Hva tenker du på når du hører ordet bønn? Noe som er kjedelig kanskje? For mange er bønn bare blitt en rutine eller en liturgi, noe som er kjedelig og noe vi må gjøre fordi vi er kristne. Men må vi be? Jeg tror faktisk ikke Gud sier at vi må. Han tvinger oss ikke, men han har et stort ønske om at vi skal be. For det er da kristenlivet blir spennende å leve, og vi får utvikle et vennskapsforhold til den levende Gud som har skapt oss.

Bønn er så absolutt ikke kjedelig! Det er en jobb av og til, men Gud hadde aldri tenkt at det skulle være kjedelig. Vi kan lage det kjedelig, men Gud er ikke kjedelig.

To ekstra dager

Du vil finne to ekstra dager denne uken, dette er fordi jeg ønsker å bli ferdig med denne serien som inneholder syv deler.  Du kan velge å ta to ekstra dager denne uken, eller f.eks. ta to deler på to dag.

Denne ukens bibelvers å kunne utenat er:

Mat 7:7-11
7 Be, og det skal bli gitt dere. Let, og dere skal finne. Bank på, og det skal bli åpnet for dere.
8 For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli åpnet for.
9 Eller hvilket menneske er det blant dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød,
10 eller som vil gi ham en slange når han ber om en fisk?
11 Hvis altså dere som er onde, vet hvordan dere skal gi gode gaver til barna deres, hvor mye mer skal ikke da deres Far som er i himmelen, gi gode gaver til dem som ber Ham!
(BGO)

Ekstern undervisning om samme tema (på engelsk).

Andrew Wommack 

Be

(Fra serien: Effektiv bønn)

Denne uken vil jeg begynne på en syv delt serien om bønn, og kanskje du vil få et nytt perspektiv på bønn etter at du har lest, sett eller lyttet på denne undervisningen

Jeg vil begynne med to spørsmål.
1. Hva er egentlig bønn?
Er det noe vi gjør for å få noe av Gud? Er det noe vi gjør for at Gud skal bli fornøyd med oss?
2. Hva tenker du på når du hører ordet bønn?
Noe som er kjedelig kanskje? For mange er bønn bare blitt en rutine eller en liturgi, noe som er kjedelig og noe vi må gjøre fordi vi er kristne. Men må vi be? Jeg tror faktisk ikke Gud sier at vi må. Han tvinger oss ikke, men han har et stort ønske om at vi skal be. For det er da kristenlivet blir spennende å leve, og vi får utvikle et vennskapsforhold til den levende Gud som har skapt oss.

Les mer: Dag 1 Bønn er spennende!

Da jeg var rundt 17 år kom det en predikant til et ungdomsmøte i menigheten min. Etter talen åpnet han opp for at vi kunne stille ham noen spørsmål. Jeg husker godt at jeg hadde forskjellige bønneemner på hjerte som jeg følte Gud ikke hadde gitt meg et svart på, og jeg lurte veldig på hvorfor. En av de andre ungdommene kom med det forløsende spørsmålet: ”Hvorfor får vi ikke alltid bønnesvar, og hvorfor blir ikke alle de som blir bedt for helbredet?” Predikanten svarte veldig kort på dette: ”Det vet jeg ikke.”
Jeg husker at dette frustrerte meg ganske mye. Går det virkelig ikke an å vite hvorfor Gud ikke svarer på bønn? Er virkelig Guds tanker så mye høyere enn mine slik at det ikke går an å forstå ham og hans vilje i det hele tatt? (Jes 55:7-11)
I ettertid har jeg tenkt mye over dette, og jeg har kommet fram til at det er mulig å finne noen svar på hvorfor vi ikke får bønnesvar.

Les mer: Dag 2 Hvorfor får jeg ikke bønnesvar?

Jeg har oppdaget denne sannheten: De gangene jeg ikke har vært bestemt på om jeg ønsker bønnesvaret, eller jeg har vært veldig lite konkret på hva jeg vil ha fordi jeg også var redd for at jeg ikke hadde gjort min åndelige hjemmelekse, som: Klart å bekjenne alle mine små og store synder, skjedde det ikke noe når jeg ba. Men når jeg har bedt konkret, og være klar over at Gud vil gi meg svar på bønn på tross av mine svakheter og ufullkommenhet, og visst hva jeg ville ha, har jeg ofte fått eksakt det jeg har bedt om også. 

Da jeg skulle kjøpe meg en ny bil for noen år siden (se bildet over) her jeg jobber i Thailand, ba jeg konkret om at jeg ønsket en svart Mitsubishi Triton (eller L200 tror jeg den heter i Norge), den måtte være brukt, ca 2 år gammel og jeg ønsket den for rundt 100 000 NOK (husk dette er i Thailand), men den var vanskelig å finne. Da jeg hadde lett i over en måned, gav jeg nesten opp. Men en dag ba jeg konkret om at jeg skulle finne den nå i dag, og jeg dro til en bilhandler jeg visste om og spurte dem om de hadde eller visste om en svart Mitsubishi Triton, brukt, ca 2 år gammel for rundt 100 000 NOK. Det viste seg at de kjente til en annen bilforretning i en annen by som hadde akkurat den bilen jeg ønsket og hadde bedt om. Så den dagen dro jeg til denne byen og kjøpte bilen for nøyaktig 100 000 NOK. Dette ble et veldig konkret bønnesvar for meg!

Les mer: Dag 3 Be konkret!

Når du ber har du fellesskap med Gud eller dine problemer?
Mange er veldig problem sentrert i sine bønner, og man kan ofte være mer vantro og deprimert etter et bønnemøte enn før man begynte. Dette er det noe helt fundamentalt feil med.

Jeg har selv bedt og vært på bønnemøter, der bønner bare blir sagt i sutring og klaging. Bønner som fokuserer på hvor ille alle ting er. Å Gud det er så ille med landet vårt, å Gud det er så mang problemer i menigheten,
å Gud hvorfor har jeg så store problemer, å Gud hvorfor skjer det ikke noe.

Vet ikke om du har opplevd å be eller vært på bønnemøter som dette? Hva føler du etterpå? Føler du at troen har blitt bygd, føler du deg glad og ønsker å gå ut å gjøre noe med problemet?
Sutrende bønner er en tros dreper, og vil ikke gi deg det du ber om.

Les mer: Dag 4 Negative bønner

Jeg har ofte hørt dette, til og med i lovsanger: Gud gi meg mer kraft! Jeg trenger mer av deg i mitt liv! Gud gi meg mer kjærlighet! Ta ikke den Hellige Ånd fra meg, skap i meg et rent hjerte. 

Jeg finner faktisk ingen av disse bønnene i NT. Det stemmer at dette var aktuelt i GT, for i GT kunne ikke folk bli født på nytt og Den Hellige Ånd kunne ikke bo permanent i dem, men vi har kommet inn i en mye bedre tid (eller pakt) under NT, for da Jesus døde på korset gjorde han det mulig for oss å bli født på nytt noe som igjen gjør at den Hellige Ånd kan ta bolig i oss og i Ham har vi nå alle ting.

Les mer: Dag 5 Se hva du allerede har!