Meld deg på

Seminar

Full gjenopprettelse.
Ånd, sjel og legemet

Mer informasjon!

Uke 2 Gud er nær deg (så slapp av)

Denne uken har en del mindre undervisnings serier.

Den gir også et innblikk i hva mitt fokus er på denne skolen: Få rette kunnskap om hvem Gud er, og hvem du er i Ham og hvordan han har skapt deg!

Undervisninger denne uken er som følger:
1. Brutte løfter og gode nyheter. Handler om at vi kan bli fra fra fordømmelse, og at du har startet på nytt!
2. Bare slapp av. Handler om at du ikke trenger å ha et stresset forhold til Gud.
3. Gud er nær deg! Den handler om at Gud alltid er der, selv når vi faller.

Share

Hvordan går det med dine løfter til Gud? Føler du deg ofte fordømt fordi du aldri klarer helt å holde dem?

På nyttårsaften er det mange som gjør nyttårsløfter. Som at jeg skal spise sunnere og mindre fet mat, jeg skal være snillere mot kona, mannen min, barna mine eller foreldrene mine. Hjelpe til eller vaske opp oftere. Det kan også være åndelige løfte som: Jeg skal slutte med alle mine syndevaner. Dette året skal jeg stå opp klokken fem hver dag og be minst en time, jeg skal lese igjennom Bibelen minst en gang og lede minst to til frelse.

De fleste av de som gjør et nyttårsløfte eller lignende opplever at de ikke klare å holde dem, og hva skjer da? Jo da kommer fordømmelsen snikende, og vi blir både sinte og fordømmende mot oss selv fordi vi ikke klarte å holde de løftene vi lovet oss selv å holde.

Dette er en undervisning som kan sette deg fri fra fordømmelse rundt dette at du ikke har klart å holde dine løfter.

Lytt eller se undervisningenDag 1 Brutte løfter og gode nyheter!

Share

Når du hører denne tittelen lurer du kanskje på hva jeg skal snakke om? Men føler du deg stresset? Føler du at det er mange krav du ikke klarer å nå opp til?

Hva med ditt åndelige liv, føler du at du må yte mer, gi mer av deg selv, be mer, prøve å bli mer hellig også videre?
Mange føler seg stresset når de skal ta valg: Tenk om jeg ikke tar de rette avgjørelsene, og tenk om jeg skulle gå glipp av Guds vilje, og er Gud missfornøyd eller kanskje til og med sint på meg hvis jeg tar et galt valg?
Eller hva er det jeg må gjøre for Gud?
Kanskje du føler at Gud krever noe tilbake fra deg? Du føler at Gud har gitt deg så mye så du vil gjerne betale han tilbake?
Du kan faktisk aldri betale noe tilbake for hva Jesus har gjort for deg, for prisen er alt for høy.
Men jeg vet at det finnes mange stressa kristne, og jeg var en av dem i mange år.

Bibelen har faktisk mange skriftsteder på det å komme inn til hvilen (Hans hvile), eller rett og slett: Slapp av.

Lytt eller se undervisningenDag 2 Bare slapp av!

Share

Gud er nær deg! - Kvinnen ved brønnen.

Det er en sang av U2 som heter: I still haven't found what I am looking for.  
Jeg har fremdeles ikke funnet det jeg ser etter (eller lengter etter).
Denne verden har ofte ikke funnet det de lengter etter, selv om de er berømte, har penger og har alt det denne verden begjærer, for det er et behov som alle mennesker har; og det er å oppleve og være ubetinget elsket, ha verdi og bli akseptert.

Du kan faktisk ikke oppleve nærhet til noe heller før du vet at denne personen ikke avviser deg, at vedkommende aksepterer deg og elsker deg, og vi alle leter etter denne nærheten både i andre, men også fra Gud.

Lytt eller se undervisningenDag 3 Gud er nær deg!

Share

Gud er nær deg! - Gud ser deg for den du virkelig er skapt til å være
Du tror kanskje at når du ble en kristen så vil Gud prøve å fikse på deg slik at du ikke reagerer på samme måte som før. Du tror at bitterhet, sinne, og frykt er fremdeles en del av deg, en del av din identitet, men Gud vil hjelpe deg til ikke å levde det ut, han vil hjelpe deg til å undertrykke det. Dette er en løgn, og det er faktisk å legge seg under det som Bibelen kaller loven igjen.

Gud prøver ikke å fikse på deg, han ønsker å gjenopprette deg til det originale bildet han skapte deg i.
Du er skapt i Guds bilde, du er skapt til å være hans sønn eller datter. Du er ikke skapt for synd, frykt eller depresjon. Du er ikke skapt for sinne og frustrasjon, dette var noe som kom inn ved fallet i Edens hage, men dette er ikke din sanne identitet!

Gud ønsker å gjenopprette deg til den du allerede er, ikke fikse på deg og prøve å få deg til å bli noe du ennå ikke er blitt.

Lytt eller se undervisningenDag 4 Gud se deg for den han har skapt deg til å være

Share

Kanskje du har vokst opp med denne tankegangen om at Gud er nær noen ganger, mens andre ganger så er han fjern?
Vi kan be på møter: Gud kom og vær nær oss, som om Gud var langt borte.
Vi har kanskje også blitt lært at vår synder skiller oss fra Gud (Jes 59:1-2), og at det er en stor kløft mellom oss og Gud, og vi tror at Gud er langt borte fra de ikke kristne fordi de har så store synder.
Problemet med denne tankegangen er at når vi som kristne synder, føler vi at  det er en stor kløft mellom oss og Gud også.
Som kristne så vet vi at vi har Jesus som står i kløften, og at ved hans hjelp kan vi nærme oss Gud selv når vi har syndet, men er det slik at Gud er fjern og nær i henhold til våre synder og hvor mye vi synder?

Jeg vet at jeg utfordrer din teologi som du kanskje har vokst opp med akkurat nå, men jeg ønsker bare å få deg til å tenke, og ikke tenk at dette vil jeg ikke høre på, før du har sett hva jeg sier, for både Paulus og Jesus forkynte at Gud og Guds rike er kommet nær.

Lytt eller se undervisningenDag 5 Når er Gud nær deg?